Sõidukite kliimaseadmed
Kogu maailmas kasutatakse sõidukite kliimaseadmetes HFC-134a-d. Suuremates süsteemides (bussid ja rongid) saab kasutada ka HFC-410A-d. Alates 2017. aastast on kõigi Euroopa Liidus müüdavate uute sõiduautode ja kaubikute kliimaseadmetes keelatud kasutada HFC-134a-d külmutusagensina; lähtuvalt EL-i mootorsõidukite kliimaseadmete direktiivist 2006/40/EÜ. Seetõttu on tehtud kiireid edasiarendusi, et võtta kasutusele madala GWP-ga külmutusagensid, peamiselt HFO-1234yf ja R-744. Paljud autotootjad eelistavad just HFO-1234yf kasutamist, kuna sõiduki kliimaseadmesse on selle kasutusele võtmiseks vaja teha vähe muudatusi.
Keeruline on leida sobiv madala GWP-ga külmutusagens busside ja rongidele, kuna külmutusagensi täitekogused on palju suuremad võrreldes sõiduautodega. Autotööstus ei ole veel ühesel seisukohal, kas kasutada bussides ja rongides madala tuleohtlikkusega külmutusagensi (R-450A, R-513A) või mittesüttivat külmutusagensi (CO2). Mille kasuks kaalukauss langeb, näitab tulevik.
Tabelis on alternatiivsed külmutusagensid, mis sobiksid sõidukite kliimaseadmete jaoks.
Sõiduautod ja kaubikud
|
|||
On juba kasutusel seoses EL-i mootorsõidukite kliimaseadmete direktiiviga 2006/40/EÜ. | |||
Mõningatel autotootjatel arenduses. | |||
Uued külmutusagenside segud, mis asendaks HFC-134a-d. | |||
Suured sõidukid, sealhulgas bussid ja rongid
|
|||
Omadustelt sarnane HFC-134a-le ja sobib kasutamiseks rakendustes, kus saab kasutada madala tuleohtlikkusega külmutusagense. | |||
Omadustelt on sarnased HFC-404A-le ja sobivad kasutamiseks rakendustes, kus saab kasutada madala tuleohtlikkusega külmutusagense. | |||
Busside ja rongide tootjad kaaluvad CO2 kasutamist külmutusagensina. | |||
Uued mittesüttivad külmutusagenside segud, mis asendaks HFC-134a-d. | |||
* Tuleohtlikkuse klasside kohta leiab lisainfot külmutusagenside ohutusklasside lehelt.
Täiendav info sõidukite kliimaseadmete kohta (PDF).
Vaata ka juhendeid mootorsõidukite kliimaseadmete käitajale.