Kasvuhoonegaaside ja välisõhu saasteainete aruandluse arendus
Taust
Riigikogu kiitis 5. märtsil 2017 heaks „Kliimapoliitika põhialused aastani 2050“, milles lepiti kokku vähendada kasvuhoonegaaside (KHG) heidet 2050. aastaks ligi 80% võrreldes 1990. aastaga. Selle eesmärgi suunas liikumisel vähendatakse kasvuhoonegaaside heidet 2030. aastaks orienteeruvalt 70% ja 2040. aastaks 72% võrreldes 1990. aasta heitetasemega.
Euroopa Liidu (ELi) ülene eesmärk jagatud kohustuse määrusega (nn ESR) kaetud sektoritele, (transpordi-, põllumajandus-, jäätmekäitlus, tööstuslike protsesside (sh fluoritud kasvuhoonegaaside heide) ja väikesemahulise energiatootmise (alla 20 MW nimisoojusvõimsusega seadmetes) sektorid) on vähendada heitkoguseid 30% võrra 2030. aastaks võrreldes 2005. aastaga. Eesti eesmärgiks on 2030. aastaks ESR sektorites KHG heidet vähendada vähemalt 13% võrreldes 2005. aastaga. See tähendab ESR sektorites KHG heite vähendamist 2017. aasta tasemelt 6,2 mln t CO2 ekvivalenti tasemeni 5,5 mln t CO2 ekvivalenti.
Lisaks peab Eesti täitma maakasutuse, maakasutuse muutuse ja metsanduse (nn LULUCF) määruse nõudeid, mille kohaselt peavad olema LULUCF sektori heitkogused kompenseeritud süsiniku sidumisega sama sektori poolt ning LULUCF sektori koguheide ja süsiniku sidumine olema vähemalt tasakaalus.
Euroopa puhta õhu paketi eesmärk on tagada olukord, kus aastaks 2030 vähendatakse kavandatud meetmete abil õhusaaste kahjulikku mõju inimese tervisele 40% võrreldes aastaga 2005. Samuti vähendada õhusaaste keskkonnamõjusid ning parandada õhu kvaliteedi taset, mis läheneks Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) juhises soovitatud tasemetele. Täiendavalt eeldatakse, et puhta õhu paketi raames võetavate meetmetega 2030. aastaks võrreldes praeguse olukorraga välditakse 58 000 enneaegset surma, kaitstakse 123 000 km² ökosüsteeme liigse lämmastikukoormuse eest, kaitstakse ja säilitatakse 56 000 km² Natura 2000 kaitseala ning kaitstakse 19 000 km² metsa ökosüsteeme hapestumisest.
Tegevuste eesmärk
KHG heitkoguste vähendamise eesmärgi saavutamise hinnangud tehakse lähtuvalt iga-aastasest KHG inventuurist, mille Eesti esitab nii Euroopa Komisjonile kui ÜRO kliimamuutuste raamkonventsiooni sekretariaadile. KHG inventuuri eesmärgiks on saada ülevaadet õhku paisatud KHG kogustest minevikus ja võetud kohustuste täitmisest. KHG inventuurist saadud infomatsioon ja selle kvaliteet muutuvad aasta aastalt järjest olulisemaks, mis tähendab, et inventuuri koostamissüsteemi ja algandmete kvaliteet peavad olema väga head ning järjest enam peab tegelema riigispetsiifiliste metoodikate arendamisega. Riikidel on KHG inventuuri koostamisel võimalik kasutada erineva täpsusastemega metoodikaid (nn Tier 1, Tier 2, Tier 3 metoodikad) ja arvutamisel kasutatavaid eriheitetegureid, mis on kas vaikeväärtused, riigispetsiifilised, või ka ettevõtte spetsiifilised.
Käesoleva ülesandega antavad tegevused panustavad Eesti riikliku KHG ja õhusaasteainete aruandluse edasiarendusse kui ka riigispetsiifiliste metoodikate arendamisse, et saada võimalikult täpseid KHG ja õhusaasteainete heitkoguste hinnanguid, mille põhjal saavad ministeeriumid kujundada efektiivset keskkonna- ja kliimapoliitikat.
Plaanitud inventuuri tegevused 2020-2023
Nr | Tegevus | Aeg |
---|---|---|
1 | Kasvuhoonegaaside ja õhusaasteainete riigispetsiifiliste eriheitetegurite ajakohastamiseks kasutatavate mõõtesüsteemide täiendamine, sealhulgas mõõtevõimekuse suurendamine. | 2020-2021 |
2 | Energeetikasektori KHG ja õhusaasteainete inventuuri kohtkütte sektori ruumilise paiknemise ja sektoris kasutatavate kütteseadmete inventuur | 2020-2021 |
3 | Energeetikasektori kodumajapidamiste ning suurte ja keskmiste põletusseadmete eriheitetegurite kontrollmõõtmised ja andmestike uuendamine KHG ja õhusaasteainete aruandluseks. | 2020-2023 |
4 | Balmorel mudeli juurutamine KHG heitkoguste prognoosidesse | 2020 |
5 | Transpordisektori KHG inventuuri Exceli arvutuste üleminek COPERTi mudelile arvutustele | 2021 |
6 | Transpordisektori biokütuste analüüs | 2022 |
7 | Transpordisektori KHG ja õhusaasteainete eriheitetegurite uuendamine | 2021 |
8 | Integreeritud KHG ja õhusaasteainete transpordiprognooside süsteem | 2021-2023 |
9 | Kasvuhoonegaaside inventuuri andmetöötluskeskkonna arendamine | 2020-2023 |
10 | Maanteetranspordi heitkoguste arvutuspõhimõtete ülevaatamine | 2022-2023 |
11 | Teiste liikuvate heiteallikate heitkoguste arvutuspõhimõtete ülevaatamine | 2020-2021 |
12 | Tööstusprotsesside sektori õhusaasteainete eriheitetegurite uuendamine | 2020-2021 |
13 | Tööstusprotsesside sektori fluoritud kasvuhoonegaaside kategooria määramatuse vähendamine | 2020 |
14 | Eesti lämmastikubilansi süsteemi loomise analüüs | 2021-2023 |
15 | Eesti lauda- ja sõnnikukäitlustehnoloogiate ja nende mõju kaardistamine | 2020-2021 |
16 | Kariloomade söödaplaanide uuring | 2020-2022 |
17 | Biogaasi põllumajanduslikest ressurssidest tootmise KHG heite hindamise mudeli arendamine, algandmete kogumine, riigispetsiifilise eriheite väljatöötamine | 2020-2023 |
18 | Põllumajanduses kasutatavate anorgaaniliste väetiste algandmete väljaselgitamine | 2020-2021 |
19 | Põllumajandusliku maakasutuse muutuse analüüs sõltuvalt tulevikustsenaariumitest | 2020-2023 |
20 | Prügilas põletatud ja OSISe andmebaasis raporteeritud prügilagaasi koguste kontroll ja analüüs | 2023 |
21 | Eesti põllumajandusmuldade süsinikuvaru dünaamika täpsem hindamine riiklikus kasvuhoonegaaside inventuuris | 2021-2023 |
22 | Eesti kuivendatud metsamaa turvasmuldade (drained organic forest soils) heite ja süsinikuvaru dünaamika täpsem hindamine riiklikus kasvuhoonegaaside inventuuris | 2021-2022 |
23 | Üldkoordineerimine | 2020-2023 |
Aruanded
NB! Tegemist on esialgsete aruannetega!
Kariloomade söödaplaanide uuring 1990–2020
Põllumajandusliku maakasutuse muutuse analüüs sõltuvalt tulevikustsenaariumitest (uuringu I etapi aruanne)
Põllumajandusliku maaksasutuse muutuse analüüs sõltuvalt tulevikustsenaariumitest (uuringu lõpparuanne)
Eesti lauda- ja sõnnikukäitlustehnoloogiate ning sõnniku laotamise tehnoloogiate uuring
Kasvuhoonegaaside ja välisõhu saasteainete aruandluse arendus (vahearuanne 2020. a)
Kasvuhoonegaaside ja välisõhu saasteainete aruandluse arendus (vahearuanne 2021. a)
Kasvuhoonegaaside ja välisõhu saasteainete aruandluse arendus (vahearuanne 2022. a)
Kasvuhoonegaaside ja välisõhu saasteainete aruandluse arendus (lõpparuanne 2023. a)